Tijdelijke sluiting voor Club Theatro op de Koemarkt: “Purmerend aan ramp ontsnapt”


logo  gemeente purmerend 200Burgemeester Don Bijl heeft besloten Club Theatro op de Koemarkt voor de duur van 9 weken te sluiten. Aanleiding is de brand op zaterdagochtend 13 februari jl. ‘Purmerend is aan een grote ramp ontsnapt’, zo luidt de eindconclusie van de brandweer.

Deze brand kon ontstaan door onzorgvuldige bedrijfsvoering, onder meer blijkend uit een grote hoeveelheid brandbaar afval, waardoor de vluchtwegen slecht bereikbaar waren. Ook was de inrichting door de aanwezigheid van een shisha-lounge (verhuur waterpijpen) niet in overeenstemming met de verleende exploitatievergunning.

De belemmering van de vluchtroute had ten tijde van de brand voor de bewoners van de woning boven het horecabedrijf funest kunnen zijn. Dat de veiligheid van de bewoners boven en naast het horecabedrijf ernstig is benadeeld, bleek ook uit hoge concentraties koolmonoxide in de woningen. Deze concentratie koolmonoxide vormde een ernstige bedreiging voor hun gezondheid. De burgemeester acht daarmee de openbare orde en veiligheid in het geding.

‘Purmerend is aan een grote ramp ontsnapt’, zo luidt de eindconclusie van de brandweer. Dat de schade beperkt is gebleven tot materiële schade is volgens politie en brandweer enkel te wijten aan een gelukkige samenloop van omstandigheden.