Purmerend eet…. Bhaji:  een heerlijk India’s streetfood hapje met twee al even lekkere sauzen


Het is bij ons niet zo bekend: streetfood uit India.  Maar dat is volgens Arno van der Lek van Cuisine Culinaire Purmerend echt een gemiste kans om eens iets lekkers te serveren voor tussendoor, bij de borrel bij voorbeeld.  ‘En zo makkelijk te maken!’ roept Arno al als hij doorheeft dat we het over bhadji hebben: ‘Heerlijk; en ik heb er ook nog twee super-sausjes bij’.

 

Arno heeft gelijk: je kunt er niet van af blijven. Onze bhaji bereikte niet eens de borreltafel: alles werd onder Arno’s handen uitgegrist zodra de uienkoekjes uit de frituur kwamen. En de sausjes: ook al niets te veel gezegd: makkelijk te maken en super lekker.

Zo maak je ze zelf:

Bhaji:

  • Kikkererwtenmeel
  • Curry (neem een mooie Indiase curry: madras, vadouvan, vindaloo, kies maar)
  • Curcuma (heet ook wel koenjit of geelwortel)
  • Chilipoeder
  • Gemalen korianderzaad (ketoembar)
  • Gemalen komijn (djinten)
  • Bakpoeder: een theelepel is voldoende
  • Verse gember (geraspt)
  • Uien naar keuze (geel, wit, rood), in ringen of halve ringen. Neem een flinke ui per persoon.
  • Olie om te frituren

Bereiding

  1. Kruid een flinke portie kikkererwtenmeel naar smaak met de specerijen en eventueel wat verse gember. Doe er wat bakpoeder bij.
  2. Voeg nu de uien toe en knijp en kneed de uien zodat ze vocht loslaten.
  3. Wanneer het mengsel een brij vormt, kun je gaan frituren in olie van 160 °C tot mooi bruin en gaar. Laat uitlekken op keukenpapier en bestrooi met wat fijn tafelzout.

NB:frituren gaat ook prima in een (koeken)pan waar je ongeveer twee cm olie in giet. In het Engels heet het dan ‘shallow frying’ in tegenstelling tot ‘deep frying’ dat ‘gewoon’ frituren is. De bhaji wel een beetje plat drukken bij het frituren als je maar in twee centimeter olie frituurt.

Chilisaus

  • Sambal oelek
  • Tenen knoflook, fijngehakt
  • Sjalotje zeer fijn gesneden
  • 150 g water
  • 150 g suiker (eventueel basterdsuiker)
  • Rijstazijn of witte wijnazijn
  • Snufje zout
  • 1 el aardappelzetmeel of ‘arrow root’ (pijlwortel)

Bereiding

  1. Leng het aardappelzetmeel of de arow root aan met wat water en roer tot een papje.
  2. Meng de rest van het water met de suiker en verwarm zodat de suiker oplost.
  3. Breng tegen de kook aan. Voeg nu zoveel aardappelzetmeel of arrow root toe tot je de juiste consistentie hebt. Laat even doorkoken.
  4. Voeg sambal, knoflook, sjalot rijstazijn en zout naar smaak toe en roer goed door.
  5. Haal meteen van het vuur en laat afkoelen

Raita

  • Griekse yoghurt (10% vet)
  • komkommer, naar smaak met of zonder schil en geschaafd in dunne slierten of in blokjes
  • teentjes knoflook, uitgeperst
  • verse, gehakte koriander
  • verse, gehakte munt
  • zout en witte peper
  • scheut olijfolie

Bereiding

  1. Meng yoghurt, komkommer en knoflook net even door elkaar; roer niet te lang: goed is goed! Voeg naar smaak peper en zout toe.
  2. Druppel wat olijfolie in de yoghurt
  3. Garneer met de blaadjes munt en koriander

Hier is het recept om te bewaren en te printen: (downloaden als PDF bestand)

 



Meer weten over Cuisine Culinaire Purmerend? Zie www.cuisine-culinaire-purmerend.nl Wij vinden het leuk wanneer je eens met ons meekookt. Op de site vind je hoe je je aan kunt melden.